Steun ons
Steun ons

Aanpassen van je communicatie

Goede zorg begint met goede communicatie. Voor mensen die moeite hebben met lezen, schrijven of het begrijpen van medische informatie, kan een gesprek over ziekte en behandeling snel te ingewikkeld worden. Door je taalgebruik en uitleg aan te passen, help je patiënten beter begrijpen wat er speelt en vergroot je de kans dat ze de behandeling goed volgen.

Met een paar kleine aanpassingen maak je een groot verschil. Hieronder vind je een aantal tips om je communicatie zo duidelijk mogelijk te maken.

Eenvoudige communicatie: zo doe je dat

Eenvoudige communicatie is belangrijk voor mensen die niet goed kunnen lezen, schrijven of minder gezondheidsvaardig zijn.

Je kunt bijvoorbeeld:

  • korte zinnen maken
  • eenvoudige woorden gebruiken, bijvoorbeeld ‘uitzaaiing’ in plaats van ‘metastase’, of ‘verandering in de cel’ in plaats van ‘mutatie’ of ‘translocatie’
  • beeldspraak en abstracte begrippen vermijden
  • zo concreet mogelijk zijn, zeg niet ‘tweemaal daags’, maar ‘bij het ontbijt in de ochtend en ’s avonds bij het eten’
  • het aantal boodschappen per gesprek beperken
  • de belangrijkste punten herhalen
  • veel ruimte geven voor vragen
  • afspraken maken op hele of halve uren

Voor deze patiënten is het nog belangrijker dan voor anderen dat zij zich veilig en vertrouwd voelen, en zich uitgenodigd voelen om hun verhaal te doen. Al te snel wordt gedacht dat iemand niet gemotiveerd is of onverschillig, bijvoorbeeld wanneer er geen vragen worden gesteld, maar vaak ligt dat aan onduidelijke communicatie.